duminică, 3 iunie 2018

Lalele și filme = două festivaluri la Istanbul





Întîmplător  mi-am stabilit o săptămînă de vacanță  în Istanbul, oraș pe care doream demult să-l văd, chiar în timpul Festivalului de Film anual, aflat acum la a 37-a lui ediție. Cinefilă cum sînt n-am putut rata un film, neaparat turcesc, adică Road to the Moon al lui Abdurrahman Oner, cu povestea unui băiat dintr-un sat care învață de mic că trebuie să lupte din toate puterile pentru visurile sale și că prietenii te pot înșela, dar care are iubirea mamei lui care îi povestește că bunicul murind a plecat în lună. Ușor de ghicit de unde titlul.
Cinematografele au o eleganță care te face să simți că participi la ceva important, că acolo cultura contează. Evident totul este foarte curat. Și o ciudășenie : numerotarea locurilor care pe partea stîngă de adună pe cele impare , iar pe dreapta pe cele pare.
Am văzut și filmul lui Wes Anderson, un regizor care îmi place mult,  Isle of Dogs, film de animație cu vocile multor staruri hollywoodine, dar care este foarte japonez, crud cu accente de tandrețe.
Mi-a atras atenția de la început afișul făcut de Arda Aktaș, un artist tînăr care venea după trei ani petrecuți în Los Angeles.


Altfel farmecul vechiului Istanbul l-am regăsit și încercînd să găsesc  urmele trecerii Marthei Bibescu pe acolo, după cum citisem în volumul Alinei Pavelescu. Murat Eti, cel care conduce hotelul Pera Palace, a încercat să mă ajute, fără succes. Vechii proprietari au vîndut hotelul acum zece ani și arhiva a rămas la ei. A  intervenit și moartea celui care știa totul despre arhivă…





 M-a consulat bucuria orașului înflorit, tot festivalier, dar pentru că era Festivalul Lalelor, floarea Turciei. De unde și numele premiilor festivalului de film : Golden Tulip.
                

                                               

Niciun comentariu: